Annonce

Annonce

Lille pige rækker ud efter en øko-banan i dagligvarebutik.

Udfasningen af konventionelle bananer hos Salling Group og Coop er nogle af de seneste eksempler på, at dagligvarekæderne har indset, at økologi og bæredygtighed står øverst på dagsordenen hos mange forbrugere, og analysehuset Retail Institute International forventer, at bløde værdier som økologi bliver en væsentlig konkurrenceparameter i de kommende år. Foto: Salling Group

Direktør for analysehus: »Økologi og bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere for forbrugerne«

Målinger af forbrugernes valg af dagligvarebutikker viser, at bløde værdier som økologi og bæredygtighed bliver vigtigere.

Efter nogle år, hvor dagligvarekæderne har lukket en del ulønsomme butikker, er jagten på nye butikslokaler intensiveret, og discountkædernes nye butikker skyder op side om side.

Det medfører, at konkurrencen inden for dagligvarehandlen kun står til at blive hårdere i 2020, hvor også netsalget formentlig kommer til at fylde endnu mere i danskernes indkøbsvaner.

I starten af året foretog TV2 en rundringning til Danmarks fem største discountkæder – Netto, Fakta, Rema, Aldi og Lidl. Den viste, at de fem kæder tilsammen planlægger at åbne mindst 45 nye butikker i 2020.

Med undtagelse af Fakta har alle kæderne meget offensive udmeldinger om deres planer for etablering af nye fysiske butikker, og står det til Henning Bahr, direktør i analysehuset Retail Institute Scandinavia , skal de have masser af økologiske og andre typer bæredygtige varer på hylderne, hvis de skal appellere til de danske forbrugere anno 2020.

"Vi kan se i vores målinger af forbrugernes valg af dagligvarebutikker, at bløde værdier som økologi og bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere," siger Henning Bahr til netmediet FødevareWatch.

Han forudser, at bløde værdier og især bæredygtighed bliver et af de vigtigste kriterier, når danskerne i de kommende år beslutter, hvilke varer de lægger i indkøbskurven.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel